Výroba postele v historickém stylu

Jak jsme tvořili originální kus nábytku na míru

Jak to celé začalo

S nápadem vyrobit postel v tomto provedení, přišel sám zákazník, za což mu patří obrovský dík. V úplném zrodu nápadu byl bazar, ano čtete dobře bazar. Je někdy až smutné, kolik krásných řemeslných kousků nábytku leží ladem po bazarech a někdy až se směšnou cedulkou, za kterou se musí tvůrce obracet v hrobě.

Tedy zrodem byla koupě postele z 18. století, kde jsou neskutečné řezby v čele a prvky vyznačující styl nábytku z této doby. Byla náhoda, že dalším kusem sehnaného nábytku s originální řezbou jsou židle, řezby jsou neskutečně krásné. Posuďte sami.


Zásadní myšlenkou bylo upravit koupenou postel na jiný rozměr, na větší a to 220×200 cm. Ona totiž původní postel měla sotva 120×180 cm, kratké bočnice byly v těchto dobách celkém běžné, něco jsem slyšel o tom, že se v postelích dokonce neleželo, ale sedělo.


Měli jsme tedy k dispozici historické kusy nábytku a nápad udělat novou postel tak, aby vypadala dobově a měla dnešní užitnou hodnotu.

Tvorba a získání tvaru

V prvé řadě bylo nutné navrhnout celou konstrukci a vzhled postele s použitím vybraných dílů. Pro začátek jsem postel opatrně rozebral na jednotlivé díly, které jsem nafotil, poměřil a převedl si je do jednoduchých obrázku na tvorbu 3D modelu.

Oprava a renovace původních dílů

Zachované a rozdělené díly bylo nutné zrevidovat, některé časti byly bohužel poškozené. Často je tento krásný nábytek uskladněn na nehezkých místech, kde velmi trpí. Problém bývá také červotoč. Jednotlivé díly jsme tedy zrevidovali, odstranili povrchovou úpravu u vybraných částí, vyčistili a opravili. Tento proces byl realizován odborně u mého kamaráda řezbáře, který se zabývá právě renovací historického nábytku. Tímto Tomáše zdravím :-)

Grafický návrh

Když už byly díly pohromadě, tak postupným kreslením a tvorbou různých náčrtů jsme dospěli k základním tvarům a proporcím tak, aby vše nějak vycházelo. Dokonce i vystřihovánky pomohly :-). Asi největším problémem bylo vymyslet, jakou řezbu kam zakomponovat, aby to celé ladilo a vypadalo dobově a reálně.

Výroba dílů

Po asi 5-6 různých návrzích jsme měli hotový 3D model a vrhli jsme se na samotnou výrobu nových částí. V podstatě z původní postele zůstaly jen nohy, řezby, kameny a bočnice, plus korunka a kužele z čela. Vše ostatní včetně olištování muselo být vyrobeno. Pro materiál jsme se rozhodli samozřejmě pro dub a to rovnou výrobu z fošen, chtěli jsme si ohlídat u takto náročného projektu kvalitu suroviny.

Návrh povrchové úpravy

Po dokončení polotovarů a spasování dílů před námi stála další těžká úloha a to povrchová úprava. Může se to zdát snadné, ale přírodní materiál je velký oříšek. Zde jsme měli těžkou úlohu, jelikož se potkávaly různé druhy materiálů. Sice se jednalo vždy o dub, ale byl zde dub nový, který byl světlý, pak dub původní, ošetřený sundáním povrchové úpravy, pak odstín z řezby od židle a nakonec odstín z původní postele, kde samozřejmě nebylo možné povrchovou úpravu z technologického hlediska sundat. A tato ohromná kombinace musela dávat barevně smysl.

Zkoušení odstínů

Za pomocí vzorků původních a nových jsme začali hledat tu správnou povrchovou úpravu. Začali jsme mořením a lakem, to absolutně bylo mimo. Přešli jsme na voskoleje, to už se blížilo, vyzkoušeli jsem celou řadu vzorků, bylo to lepší, ale nebylo to ono. Problém byl u toho nového dřeva, potřebovali jsme ho ztmavit. To bývá častý problém, vzhled starého dřeva a to prostě napodobit nejde, dřevo časem získává tmavší barvu a je to originál. Zvolil jsem dřevo podmořit, tím se dřevo ztmavilo. Za pomocí dalších vzorků olejů jsme zkoušeli s metodou podmořením v různých kombinací nespočet vzorků a už jsme se témět blížili. Nakonec zákazník sehnal anglické vosky, kde povrchová úprava už nabízela to vhodné řešení. Samozřejmě úplná jistota to nebyla, nervy až do nanášení na finále byly značné.

Nanášení povrchové úpravy

Na základě zvolených technologických postupů dle vzorků jsme nanesli povrchovou úpravu. Byla to různá kombinace a na každou část se nanášelo něco jiného. Výsledek nás ohromil a nadšení bylo neuvěřitelné. Postel už se rýsovala.

Kompletace

Poslední etapou byla kompetace výrobku, kde se postupně všechny díly dávaly dohromady a celé se to osadilo řezbářkými prvky, lištami, kameny a korunkami.

Výsledek stojí za to a my jsme pyšní na obrovský kus práce. Vyrobili jsme krásný kus nábytku, který vydrží pro další generace a navíc s pocitem, že jsme zachránili část řemesla z 18. století.

Pokud to někdo dočetl až sem, jsem vděčný za Vaši pozornost :-)

Pavel Žák